Kategoria: Informacje techniczne

– Szkody dla zdrowia są raczej wykluczone.

Szkody dla zdrowia spowodowane wydostającym się czynnikiem chłodniczym we wnętrzu kabiny są bardzo
nieprawdopodobne. Gdyby przez nieszczelność (np. parownika) czynnik chłodniczy dostał się do wnętrza, to z reguły odbywa się to powoli. Dzięki stałej wymianie świeżego powietrza koncentrację czynnika chłodniczego (obj. %) we wnętrzu samochodu w przypadku [...]

– Poprzez węże i połączenia komponentów systemu.

Poprzez węże istniejące w systemie klimatyzacji oraz poszczególne komponenty systemu zaopatrzone w uszczelki, wydostawać się może na zewnątrz niewielka część czynnika chłodniczego w drodze „naturalnego odparowywania“. Może to być rocznie do 10 % całej ilości. Stuprocentowe uszczelnienie uwarunkowane wymogami (elastyczne przewody, dobór materiałów) w pojazdach mechanicznych nie jest [...]

– Niedostateczna moc chłodzenia.
– Zwiększone zużycie paliwa.
– Nienormalne odgłosy.
– Zaparowane szyby.
– Nieprzyjemny zapach.

Podane wyżej punkty mogą być oznaka nieprawidłowo konserwowanej lub źle działającej klimatyzacji. Brak czynnika chłodniczego może być przyczyną niedostatecznej mocy chłodzenia (patrz także „Dlaczego trzeba konserwować układ klimatyzacji?”). Zwiększone zużycie paliwa może być spowodowane [...]

– W przypadku całkowitej awarii układu klimatyzacji (np. uszkodzenie kompresora) koszty naprawy w wysokości ok. 4000 zł to nie jest rzadkość.

Wysokość kosztów naprawy jest naturalnie bardzo uzależniona od rodzaju uszkodzenia, od typu pojazdu oraz wersji układu klimatyzacji. Wymiana mechanicznie uszkodzonego kompresora warunkuje np. wymianę osuszacza i zaworu rozprężnego (zaworu dławiącego). Aby usunięte zostały wszystkie [...]

– Zwiększone zużycie paliwa uzależnione jest od wielu czynników. Może wynosić do 10%.

Zwiększone zużycie zależne jest od rodzaju systemu klimatyzacji, eksploatacyjnego stanu samochodu,
zewnętrznej temperatury i przyzwyczajeń użytkowych kierowcy. Kolejnym kryterium jest stan pielęgnacji i konserwacji układu klimatyzacji. Rozwój konstrukcyjny samochodów także w tej dziedzinie poczynił ogromne postępy. Istnieją systemy klimatyzacji z regulowanymi [...]

– Aby szybciej zniknęła para na szybach.
– Dla zdrowszego klimatu we wnętrzu pojazdu.
– Aby upewnić się, że wiosną układ nadal będzie sprawny.

Szyby pokryte parą stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa. W trybie ogrzewania z załączoną klimatyzacją powietrze jest nie tylko podgrzewane, lecz równocześnie osuszane (w: „Dlaczego szyby pokrywają się parą?“ podano bliższe [...]

– Para na szybach to nic innego jak wilgoć z powietrza, która się tam osadza – pomocą jest tu właściwe zastosowanie układu klimatyzacji.

W mokrej, zimnej porze roku powietrze jest generalnie wilgotne i poprzez odzież, wilgotne buty i kurtki, ciągle wnosimy wilgoć do wnętrza samochodu. Efekt ten wzmacniany jest przez ludzki oddech. Proszę zwrócić też [...]

– Jako przyczynę uznać należy zużyty filtr przeciwpyłkowy i/lub zanieczyszczony parownik.

Cząsteczki brudu zatrzymywane przez filtr przeciwpyłkowy z biegiem czasu reagują z wilgocią w powietrzu.
W przypadku zbyt długiego używania filtra może dojść do powstawania nieprzyjemnych zapachów. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy zagnieżdżone na parowniku mogą powodować nieprzyjemny zapach oraz reakcje alergiczne. Regularna wymiana [...]

– Odessany zostaje czynnik chłodniczy.
– Wymieniany jest osuszacz (co 2 lata).
– Wilgoć usuwana jest z systemu pompą próżniową.
– Odbywa się wzrokowa kontrola wszystkich zespołów, kontrola elementów połączeniowych i napędowych oraz okablowania i elementów obsługi.
– Układ klimatyzacji na nowo napełniany jest zalecaną przez producenta ilością czynnika chłodniczego. Skontrolowany/wymieniony [...]

– Tak! Doświadczenie wykazało, że regularne serwisowanie układu klimatyzacji zapobiega powstawaniu uszkodzeń i tym samym drogim naprawom.

Jeszcze przed paru laty panowało przekonanie, że w przypadku układu klimatyzacji chodzi o system zamknięty, który nie wymaga serwisowania. Jednakże z biegiem czasu stwierdzono, że przez naturalną utratę czynnika chłodniczego mocno obniża się wydajność chłodzenia i istnieje ryzyko [...]

Back to top