Informacje

Bądź na bieżąco

Dlaczego należy serwisować klimatyzację?

– Ponieważ rocznie ubywa do 10% czynnika chłodniczego R134a.
– Ponieważ w innym razie nie jest zapewnione zasilanie olejowe kompresora.
– Ponieważ z powodu wilgoci w systemie mogą wyniknąć drogie naprawy.

Wbrew wypowiedziom niektórych producentów pojazdów system klimatyzacji samochodu należy serwisować. Corocznie z systemu w sposób naturalny poprzez węże i elementy połączeniowe uchodzi do 10% czynnika chłodniczego. Z tego powodu już po dwóch latach wydajność chłodzenia wyczuwalnie spada.

Ponadto czynnik chłodniczy, który przepływa w obiegu układu klimatyzacji, służy jako medium nośne dla oleju także znajdującego się w systemie. Olej ten potrzebuje kompresor klimatyzacji do smarowania. Jeśli w systemie znajduje się za mało czynnika chłodniczego istnieje niebezpieczeństwo, że kompresor nie będzie już dostatecznie smarowany. Może to doprowadzić do całkowitej awarii kompresora. Konieczne koszty naprawy w takim przypadku mogą wynosić około 4000 zł. Można tego uniknąć dzięki corocznej kontroli układu klimatyzacji.

Dodatkowo czynnik chłodniczy poprzez węże absorbuje z zewnątrz wilgoć. Część tej wilgoci zatrzymywana jest przez filtr – osuszacz układu klimatyzacji. Stopień nasycenia osiągnięty jest jednakże po ok. 2 latach czasu eksploatacji. Jeśli osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartość wody w systemie prowadzi do tworzenia się korozji.
Zbyt duże zużycie i mechaniczne uszkodzenia komponentów systemu są z góry do przewidzenia. Istnieje także ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego. Może to doprowadzić do poważnych zakłóceń eksploatacji włącznie z awarią układu klimatyzacji. Wysokich kosztów naprawy można uniknąć dzięki regularnej wymianie filtra – osuszacza.

Według materiałów firmy Hella

Back to top