Obd log
- 20 stycznia 2011
- Uncategorised
- Posted by Wega
- Leave your thoughts
OBD Log zmienia podejście do napraw samochodowych. To innowacyjne urządzenie podłączane jest bezpośrednio do gniazda diagnostycznego.
Często zdarza się, że nieprawidłowości pojawiają się tylko w pewnych warunkach; utrata mocy na określonych obrotach, kontrolki i czujniki, które sygnalizują nieprawidłowości w przeróżnych sytuacjach: wszystkie te przypadki są trudne do wychwycenia w warsztacie. Pojawiają się ponownie zaraz po opuszczeniu warsztatu i rodzą przykre sytuacje zarówno dla kierowcy jak i dla właściciela warsztatu poważając wzajemne zaufanie. Dzięki OBD Log mogą zostać teraz zapisane w wewnętrznej pamięci urządzenia, a następnie wyświetlone i przeanalizowane przez mechanika na jego komputerze. W oparciu o ich analizę mechanik będzie wiedział, co naprawiać.
Zastosowanie OBD Log jest niezwykle proste: nie tylko sam się konfiguruje i pobiera zasilanie bezpośrednio po wpięciu do gniazda diagnostycznego, ale pozwala na proste i automatyczne pobranie danych poprzez kabel USB oraz oprogramowanie IDC4 PC, dostarczane z urządzeniem. Oprogramowanie przedstawia raport wykonanych tras, tak by jak najbardziej precyzyjnie wskazać miejsce i czas, w jakim nastąpił zapis danych. Dla każdej z wykonanych tras, zielona lampka informuje o braku błędów a czerwona informuje o nieprawidłowościach, umożliwiając podgląd dalszych szczegółów.
OBD Log nie zakłóca jazdy czy pracy pojazdu. Niewielkie wymiary oraz pełna automatyka, z jaką pracuje pozwalają na zainstalowanie go w dowolnym typie pojazdu (Euro2 lub wyższym do silników benzynowych i Euro4 lub wyższym do silników diesel), umożliwiając rejestrację parametrów przez kilka dni lub nawet cały tydzień. Jest wyposażony w cykliczną pamięć, która w sytuacji braku odczytu błędów, nadpisuje świeższe dane.
Wziąwszy pod uwagę niewielki koszt, OBD Log może zainteresować również właścicieli samochodów będących pasjonatami motoryzacji, którzy chcieliby monitorować niektóre parametry pobrane z własnego samochodu takie jak prędkość, obroty silnika, zużycie paliwa, temperatura, ciśnienie itd.
Jak działa OBD Log
Aby zilustrować praktyczne zastosowanie OBD Log przestawimy zgłoszoną na Infolinii Texa następującą sytuację: użytkownik twierdzi, że usterka występuje, ale tylko, kiedy samochód porusza się z prędkością 70 km/h przez 20-25 minut i po hamowaniu, gdy naciśnie pedał gazu silnik zaczyna dziwnie pracować, nie chce przyspieszać. Zapala się kontrolka diagnostyki silnika, ale po upływie 2-3 kolejnych minut wszystko wraca do normy.
Przytoczony tu przykład Volvo V70 jest przypadkiem autentycznym. Właściciel tego samochodu dłuższy czas napotykał taki problem i nikt nie potrafił mu pomóc. Wizyty u mechaników kończyły się podłączeniem diagnoskopu, brakiem wykrycia jakichkolwiek błędów i stwierdzeniem mechanika : „Proszę Pana, ja tutaj nic nie widzę”. Czy wobec tego, z punktu widzenia technicznego, możliwa jest sytuacja, w której mimo zapalenia się kontrolki silnika, nie zarejestrowano żadnych błędów?
Odpowiedź brzmi: niestety tak! Jako to zatem możliwe? Dzieje się tak dlatego, że jednostka sterująca w momencie wykrycia przez system błędów aktualnych, na stałe obecnych, „raktuje niektóre z nich jakby były wynikiem chwilowej anomalii i automatycznie je kasuje, zgodnie z ustawieniami zadanymi systemowi. Niektóre ze znanych nam systemów kasują ten rodzaj błędów po 25 uruchomieniach silnika, ale jak wspomnieliśmy wcześniej ustawienia systemów mogą się różnić. Wtedy właśnie występuje sytuacja, gdzie błąd się pojawił, ale niestety nie jest widoczny dla sprzętu diagnostycznego, natomiast cały układ nie będzie działał w pełni sprawnie. Jedyną drogą wykrycia tego typu nieprawidłowości jest przeprowadzenie monitoringu pracy układu w czasie jazdy, rejestrując wszelkie błędy w sposób niezależny od układu sterującego, na przykład z wykorzystaniem TEXA OBD Log.
OBD Log jest rejestratorem informacji dostępnych poprzez OBD, są to parametry dotyczące między innymi prędkości pojazdu, obciążenia silnika, prędkości obrotowej silnika, pozycji pedału gazu, itp. Rejestruje również błędy, które pojawiły się w systemie podczas pracy. To urządzenie daje możliwość zapisu danych do 90 godzin jazdy z podziałem na trasy, daty i godziny rozpoczęcia oraz daty i godziny zakończenia tras.
Po wyjęciu OBD Log z samochodu i podłączeniu do oprogramowania wybieramy żądany samochód i trasę (czerwona lampka sygnalizuje obecność błędów).
Klikając ikonę PARAMETRY, uzyskujemy możliwość przeglądania parametrów, a używając kursora (pokazanego jako czarny pionowy znacznik obecny na wszystkich parametrach) można zestawić wszystkie parametry w danej chwili, odtwarzając tym samym warunki, w jakich dany błąd wystąpił. Klikając ikonę błędy przechodzimy bezpośrednio do strony z opisem błędów zgodnych ze standardem EOBD.
Podczas przejazdu, który rozpoczął się 5 styczna 2010 o godzinie 16: 32: 52, a zakończył 5 stycznia o godzinie 17:14:18 zarejestrowane zostały 2 błędy P0300 oraz P0302. Rzeczywiście problemem okazała się być uszkodzona cewka zapłonowa na 2 cylindrze, po jej wymianie wszystko wróciło do normy, a kierowca mógł cieszyć się jazdą.
Jak widać na tym przykładzie, bardzo ważne jest posiadanie sprzętu i możliwość zweryfikowania sygnalizowanych przez klienta usterek, a jednocześnie dać mu poczucie zainteresowania jego problemem i bezpieczeństwem. Zastosowanie OBD Log daje na pewno znaczną oszczędność czasu i utwierdzi klienta w przekonaniu, że ma do czynienia z profesjonalistami. Dodatkowo, w sytuacjach gdy mechanik nie ma możliwości przyjęcia do naprawy kolejnego samochodu to urządzenie może „zarobić” dla mechanika trochę tak drogiego czasu. Obecnie, rynek jest bardzo wymagający, dlatego też budowanie właściwych relacji oraz „przywiązanie” klienta do warsztatu zapewnia sukces. Co więcej wszyscy cenimy sobie profesjonalizm i jesteśmy w stanie często zapłacić więcej, aby samochodem zajęli się prawdziwi fachowcy.
Charakterystyka techniczna
Interfejs pojazdowy: złącze OBD
Kompatybilność EOBD: pełna kompatybilność elektryczna i mechaniczna zgodna ze standardem EOBD
Obsługiwane protokoły EOBD: wszystkie zgodne ze standardem J1850-41.6, J1850-10.4, ISO9141-2 K/L, CAN (Control Area Network ISO 11898)
Zasilanie: złącze OBD tylko pojazdy 12 V, USB z PC
Zużycie przy uruchomionym pojeździe: < 100 mA typowe
Zużycie przy wyłączonym pojeździe: < 1 mA
Procesor: ARM 32-bit Cortex-M3
DRAM: 256KB
Pamięć wewnętrzna: 2048KB
Częstotliwość próbkowania: 5 sekund
Czas rejestracji: 90 godz. przy rejestracji 8 parametrów i próbkowaniu co 5 sek.
Autonomia Baterii Back Up: minimum 18 miesięcy jeśli bez zasilania; ponad 20 lat przy normalnym użytkowaniu
Interfejs użytkownika: LED wielofunkcyjny w kolorze niebieskim, ze wskazaniem statusu pracy
Temperatura użytkowania: -40° do +85°C
Wymiary: 23 mm X 45.5 mm X 28.2 mm
Waga: 25 gr
Interfejs PC: kabel USB 1.0
Oprogramowanie: IDC4 PC
Kompatybilne systemy operacyjne: Windows Vista, Windows XP SP2, Windows Server 2000 SP4, Windows 7, Windows 8
Parametry możliwe do rejestracji: wszystkie parametry sterowane przez protokół EOBD, wśród których między innymi: prędkość, obroty silnika, temperatura cieczy chłodzącej, obciążenie silnika, przepływ masy powietrza, temperatura powietrza, ciśnienie powietrza na kolektorze ssącym, ciśnienie paliwa, napięcie akumulatora;
Błędy możliwe do odczytania: wszystkie błędy sterowane przez protokół EOBD, około 2500
Dane dotyczące zarejestrowanych tras: numer identyfikacyjny pojazdu, numer trasy, godzina rozpoczęcia trasy, godzina zakończenia trasy.
OBDII: On Board Diagnostic II (diagnostyka pokładowa 2 generacji)
EOBD: Eurpoean On Board Diagnostic (europejska modyfikacja OBDII)
Pod pojęciem OBDII lub EOBD rozumie się system diagnostyki pokładowej zgodny z odpowiednimi normami SAE oraz ISO. Dzięki ujednoliceniu sposobu komunikacji, jednym przyrządem diagnostycznym można podłączyć się i odczytać dane z dowolnego pojazdu zgodnego ze standardem OBDII / EOBD (niezależnie od marki samochodu).
OBDII / EOBD to nie tylko uniwersalny protokół komunikacji. System ten przede wszystkim definiuje procedury diagnostyczne realizowane przez sterowniki pojazdu, mające na celu wykrywanie usterek w jak najwcześniejszej fazie ich wystąpienia.
Jak sprawdzić czy dany pojazd jest wyposażony w system diagnostyczny zgodny z OBDII/EOBD?
Można przyjąć, że samochody osobowe z silnikami o zapłonie iskrowym, które przeszły badania homologacyjne po:
- 1 stycznia 1996 roku w USA,
- 1 stycznia 2001 roku w krajach Unii Europejskiej,
- 1 stycznia 2002 roku w Polsce,
posiadają system diagnostyczny zgodny z OBDII/EOBD. Nie oznacza to jednak, że wszystkie pojazdy wyprodukowane po tych datach będą zgodne z systemem OBDII/EOBD. Producenci mieli dwa lata na przystosowanie pojazdów, które uzyskały homologację przed powyższymi datami do obowiązujących norm,. Zdarzyć się więc może, że na przykład auto wyprodukowane w Niemczech w roku 2002 nie jest zgodne ze standardem OBDII/EOBD.
Obowiązek wyposażania pojazdów z silnikiem diesla w system OBDII/EOBD wprowadzono dopiero w roku 2004.
Zalety OBD Log to:
– pełna kompatybilność z systemami operacyjnymi 64 bitowymi takimi jak Windows VISTA, Windows 7, xp sp2, Server 2000 SP4
– specjalna Konfiguracja pozwalająca na korzystanie z urządzenia w stosunku do wciąż rosnącej liczby samochodów hybrydowych;
– możliwość wydruku raportu z wykonanych testów z podsumowaniem danych pojazdu i usterek, jakie zostały odczytane, co daje możliwość dostarczenia klientowi dokumentu potwierdzającego wykonaną usługę;
– wydruk wykresu wyświetlanych parametrów;
– szereg trybów wizualizacji dodatkowo uproszczonych, z łatwiejszymi w interpretacji oznaczeniami przyspieszającymi identyfikację błędów obecnych i historycznych oraz rejestracją normalnego dziennego czasu oraz całkowitego czasu rejestrowanych tras;
– odczyt nowych parametrów, wśród których pojawiły się nowości sugerowane przez mechaników, będących użytkownikami OBD Log, a mamy tu na myśli instalacje LPG i metanowe.
-możliwość ustalenia częstotliwości zapamiętywania parametrów, która dochodzi do skanowana sekundowego
– eksport danych podróży do pliku Excel, co pozwala, na przykład, na porównanie dwu różnych zapisów wykonanych na podobnych modelach pojazdów.
– Możliwość aktualizacji poprzez Internet oprogramowania OBD Log SW Suite przy kolejnych aktualizacjach.
Czy wystarczy Ci tylko jeden? Wiele warsztatów pojęło możliwości oferowane przez OBD Log i zakupiło większą ilość, aby zagwarantować sobie zdolność zatrzymania i obsłużenia większej ilości klientów.