Oferujemy promocje na wybrane zestawy:
Przeczytaj jakie rodzaje stacji występują
Przed rozpoczęciem wyboru stacji obsługi klimatyzacji należy określić grupę pojazdów jaka ma być w warsztacie obsługiwana. Przede wszystkim, należy zwrócić uwagę czy oprócz samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych mają być obsługiwane również autobusy. Jeżeli mają być obsługiwane również autobusy to stacja musi posiadać większy zbiornik na czynnik oraz bardziej wydajną pompę próżniową.
Po określeniu grupy pojazdów należy wybrać poziom automatyzacji urządzenia. Proste urządzenia nie oferują żadnej automatyki. Aby zmniejszyć udział obsługującego w całym procesie obsługi urządzenia zostały wyposażone w wewnętrzne czujniki i zawory oraz automatykę kontrolującą przebieg całego procesu.
Ręczne urządzenia i stacje obsługi
Te urządzenia można podzielić na dwie grupy: pozwalające wykonać jedną czynność np. odciągnięcie czynnika, osuszenie, podanie czynnika oraz na pozwalające przeprowadzić wszystkie operacje potrzebne do obsługi układu klimatyzacji. Jedną czynność wykona pompa do odzysku czynnika, pompa próżniowa, waga do czynnika, manometry. Zebranie pojedynczych urządzeń w jedną obudowę pozwala stworzyć najprostszą stację obsługi klimatyzacji. Ważne, aby stacja posiadała destylatory do odzysku czynnika. Jeżeli ich nie posiada to możemy mówić jedynie o urządzeniu do napełniania klimatyzacji. Obsługujący te urządzenia musi posiadać dużą wiedzę i doświadczenie w obsłudze układów klimatyzacji. Praca na tych urządzeniach wymaga nieustannej kontroli przez pracownika. Relacja ceny do jakości nie zawsze jest najkorzystniejsza. Mogą być niewiele tańsze od półautomatów a obsługa pojazdu znacznie bardziej absorbuje obsługującego. Najczęściej znajdują zastosowanie w zakładach nie obsługujących na co dzień klimatyzacji lub jako wyposażenie dodatkowe.
Stacje półautomatyczne
Stacje półautomatyczne to pierwszy poziom rozwoju urządzeń ręcznych. Zostały skompletowane o destylatory, aby wszystkie procesy obsługi klimatyzacji mogły być nimi wykonywane. Dodana została podstawowa automatyka mogąca obliczyć czas lub wskazać zmiany na elektronicznej wadze. Od stacji automatycznych często różnią się jedynie poziomem zautomatyzowania. Praca tymi urządzeniami jest łatwiejsza niż ręcznymi. Wystarczy posiadać podstawową wiedzę o obsłudze pojazdów z klimatyzacją i wykonywać czynności zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia. Część procesów jest wykonywana automatycznie np. po uruchomieniu osuszania stacja odliczy zaprogramowany czas i wyłączy pompę i elektrozawór pompy.
Stacje automatyczne
Automatyczne stacje obsługi klimatyzacji są obecnie najpowszechniej stosowanymi urządzeniami roboczymi. Realizują one wszystkie operacje wymagane podczas obsługi czynnika chłodniczego. Zaletą stacji automatycznych jest kontrola procesów przeprowadzanych przez urządzenie. Dzięki programowi stacji nie można popełnić wielu błędów, które popełniają mechanicy podczas obsługi urządzeniami ręcznymi, np. stacja kontroluje szczelność i nie pozwoli napełnić nieszczelnego układu. Po zaprogramowaniu obsługujący może wykonywać inne prace, gdyż stacja nie potrzebuje nieustannej kontroli, dzięki czemu zysk na jednostkowej obsłudze jest wyższy. Pobór prądu jest znikomy, więc urządzenie szybko się amortyzuje.
Rozbudowane stacje automatyczne
Rozbudowane stacje automatyczne pojawiły się po automatach. Są to bogatsze wersje stacji automatycznych. Najważniejszym dodatkiem są wagi do oleju. W takiej stacji wystarczy z listy pojazdów wybrać właściwy model lub wprowadzić kod obsługi. Stacja przeprowadzi kolejne operacje zgodnie z parametrami pojazdu. Dodatkowym standardem w tych stacjach jest drukarka. Drukowane są na niej dane dotyczące obsługi. Może dysponować innymi ciekawymi dodatkami np. możliwością przenoszenia danych obsługowych na PC w celu prowadzenia rejestru.