Informacje

Bądź na bieżąco

Jak działa sonda lambda

sygnał sondy lambdaSondy lambda używane przez producentów samochodów mogą mieć różną budowę i zasady działania. Jednak około 90% z nich to sondy cyrkonowe dwustanowe czyli wskazujące wartość mieszanki bogatą lub ubogą.

Dwustanowa cyrkonowa sonda lambda działa jak źródło prądu. Rozgrzanie ceramicznego elementu pomiarowego do około 400 °C umożliwia przepływ jonów tlenu z powietrza do rury wydechowej. Ilość jonów która przepłynie do rury wydechowej zależy od różnicy stężeń jonów tlenu w powietrzu i rurze wydechowej. Jeśli spalana mieszanka jest bogata to w spalinach jest mało jonów tlenu, występuje duża różnica stężeń i przepływ jonów do rury wydechowej jest duży w wyniku czego otrzymujemy wysokie napięcie zbliżone do 0,9V. Jeśli spalana mieszanka jest uboga to w spalinach jest dużo jonów tlenu, występuje mała różnica stężeń i przepływ jonów do rury wydechowej jest mały w wyniku czego otrzymujemy niskie napięcie zbliżone do 0,1V.

Sondy lambda 1-, 2-, 3- i 4- przewodowe

schemat sondy lambdaStarsze sondy lambda były sondami, które temperaturę pracy uzyskiwały w wyniku rozgrzania się od przepływających spalin. Chcąc skrócić czas podgrzewania producenci wyposażyli sondy w grzałki. W starszych samochodach grzałki na ogół są o mniejszej mocy. Aby nie obciążać układu elektrycznego pojazdu element grzejny sondy lambda zwiększa swoją oporność wraz ze wzrostem temperatury.
W trakcie eksploatacji sond lambda zauważono że masa sondy lambda wkręconej w zardzewiałą rurę wydechową różni się od masy pojazdu. Dodatkowo zwarcie do masy przewodu sygnałowego interpretowane było jako sygnał o ubogiej mieszance. Zmusiło to producentów do oddzielenia przewodu „masowego” sondy od masy obudowy.

Back to top