Informacje

Bądź na bieżąco

Jak sprawdzić działanie sondy lambda

Producenci założyli żywotność sond lambda na poziomie 120 tys km. W praktyce jeżdżą one dłużej i osiągają żywotność do 180 tys. Zużywanie sond jest powolne i nie jest łatwo bez przyrządów potwierdzić zużycia sondy lambda. Zwiększone zużycie paliwa, nieprawidłowe przyspieszanie pojazdu, brak zmian sygnału sondy lambda przy sprawnych innych układach to bodziec do sprawdzenia stanu sondy lambda.

Podstawą diagnostyki jest sprawdzenie zanotowanych błędów w sterowniku silnika. Kod błędu otrzymany w wyniku diagnozowania silnika informujący o niesprawności sondy lambda powinien być bodźcem do dokładnego sprawdzenia działania sondy lambda.

Najdokładniejsze badanie odbywa się oscyloskopem szybkim miernikiem elektrycznym. Można na nim obserwować zmianę wartości sygnału sondy lambda. Częstotliwość tych zmian jest podstawową do oceny sprawności sondy i całego układu. Generalnie im większa częstotliwość tym lepiej.

Usterki w silniku mogą powodować błędną pracę sondy lambda. Nalot na sondzie może wskazywać na usterki:

Ustarki na sondzie lambda

1 – zielonkawy, chropowaty- oznacza wyciek płynu cilindra – trzeba sprawdzić, czy blok cylindrów, układ dolotowy i uszczelka głowicy cylindrów są szczejne;

2 – czarny, tłusty nalot – wskazuje na nadmierne zużycie oleju – trzeba sprawdzić prowadnice zaworów i uszczelniacze zaworów oraz szczelność cylindrów;

3 – ciemnobrązowy – wskazuje za bogatą mieszankę – trzeba sprawdzić szczelność wydechu, ciśnienie paliwa oraz działanie układu wtryskowego;

4 – czerwony lub białawy – oznacza obecność nie dozwolonych dodatków w paliwie.

Wyjątkiem od tej zasady są sondy lambda montowane w układach OBD/EOBD za katalizatorem. Sygnał tych sond na ogół jest stały i wykorzystywany do diagnozowania katalizatora.

Back to top