Ustawienie kąta wyprzedzenia wtrysku
- 6 lipca 2011
- Ustawienie wtrysku TDI
- Posted by Wega
- Leave your thoughts
Silniki TDI z systemem sterowania Bosch EDC wymagają regulacji konta wyprzedzenia wtrysku zawsze po wymianie paska rozrządu lub po naprawach wymagających jego demontażu. Dodatkowo w naszym kraju często zdarza się, że rozrząd jest wymieniany w zakładzie nie posiadającym urządzeń do prawidłowego ustawienia paska rozrządu. Samochód może dużo palić, trudno się uruchamiać i dymić. W końcu właściciel trafia do zakładu z testerem żeby sprawdzić elektronikę. Sterownik nie wykrywa żadnego błędu. Jednak mechaniczna usterka nie pozwala prawidłowo pracować silnikowi. Warto wówczas skontrolować wyprzedzenie wtrysku i ewentualnie poprawić niewłaściwe ustawienia.
Test musi być przeprowadzony przy rozgrzanym powyżej 80oC, nie obciążonym silniku. Regulację wykonuje się przez obracanie koła pasowego pompy wtryskowej i oglądanie parametru wyprzedzenia wtrysku na przyrządzie diagnostycznym. Aktualne parametry dostępne są w funkcji Aktywacje/Regulacje pod hasłem „REGULACJA WYPRZEDZENIA”.
Na testerze podawane są dwa parametry A i B. Nanieść je należy na wykres. Punkt na przecięciu wartości A i B musi znajdować się w pasie tolerancji na wykresie wzorcowym obsługiwanego silnika. Jeśli tak nie jest należy obracać napęd pompy wtryskowej aż przecięcie wartości A i B znajdzie się w tolerancji wykresu wzorcowego. Poniżej zamieszczamy wykresy wzorcowe dla różnych oznaczeń silników.
Dla kodów silnika: ACV, AHY, AJT, ALF.
Dla kodu silnika: AEY
Dla kodów silnika: AFF, AFN, AHH, AHU, ALE, 1Z, AVG, AGR, AHF, ALH, ASV fino do 4/99, AGR, AHF, ALH, ASV do 5/99
Dla kodów silnika: AGD, AGD- AQM fino do 4/99 4/99, AHG
Dla kodów silnika: AGP AQM od 5/99, AYQ
Dla kodów silnika: AHB, AKU, AKW
Wykresy pochodzą z materiałów Magneti Marelli. Takie wykresy znajdują się w urządzeniach Tester Tech i Uni-Check Magneti Marelli. Nie znajdują się w Testerze Plus. Wartości i oznaczenia podane na wykresach są związane z wymienionymi urządzeniami diagnostycznymi i nie należy ich odnosić do odczytów uzyskanych na innych urządzeniach.
opr. mgr inż. Jarosław Pieniek na podstawie materiałów Magneti Marelli